کد خبر: 41277

ابوالفضل قناعتی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

به‌جای اجاره‌دادن پیاده‌راه‌ها، مطالبات دولتی را وصول کنند/ بگویید درآمد شهرداری کاهش داشته مجبوریم شهرفروشی کنیم!

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: به‌جای اینکه پیاده‌رو را به‌خاطر درآمد به عده‌ای اجاره دهند که باعث سدمعبر شوند و مردم در تردد مشکل داشته باشند، مطالبات‌شان را از دولت وصول کنند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر قبلی تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ضمن اشاره به این نکته که شورای فعلی‌ها گویا یادشان رفته است که چه شعارهایی می‌دادند و ما را به چه عناوینی متهم می‌کردند و حالا خودشان به آن مبتلا شده‌اند، خاطرنشان کرد: «مصداق شهرفروشی می‌تواند همین مساله باشد. اگر سابقا یک زمین و ملکی ساخته می‌شد، درست یا غلط طراحی‌های اضافه یا کم داده می‌شد، تخلف تنها در مقیاس مکانی بود که فرد مالک آن بود. آن شخص باید پاسخگو به قانون می‌شد یا کسی که اجازه غیرقانونی داده باید پاسخگو می‌شد. ما یک‌سری مشاعات شهری داریم همانند مشاعات ساختمانی که وجود دارد و یک‌سری مشاعات شهری همانند پیاده‌روها و خیابا‌ن‌ها که برای همه مردم است. این پیاده‌رو برای افراد خاصی نیست که بخواهیم بفروشیم یا اجاره بدهیم و کسی از آن کسب درآمد کند. این برای عموم مردم است. در پارک نمی‌توانید هر کاری انجام دهید. تعریف مشخصی دارد و پیاده‌رو و خیابان و پارکینگ تعریف خاص خود را دارند و براساس تعریف و ساختاری که برای آن تعریف شده باید بهره‌برداری شود.

قناعتی ادامه داد: تعجب من دراین موضوعات این است که اگر واقعا دوستان مشکلی در حوزه درآمد دارند، بررسی کنند کجای مسیرهای درآمدی آنها با مشکل روبه‌رو شده است و در دوره گذشته چطور شهردار تهران می‌توانست به جز رفع مشکلات جاری پروژه‌های عمرانی هم انجام دهد و او از کجا درآمد احصاء می‌کرد. اینکه دوستان رابطه خوبی با دولت دارند. حضور شهردار تهران در دولت به منزله زینت مجلس بودن نیست، به‌منزله این است که حق‌وحقوق مردم تهران را از دولت بگیرد. به‌جای اینکه پیاده‌رو را به‌خاطر درآمد به عده‌ای اجاره دهند که باعث سدمعبر شوند و مردم در تردد مشکل داشته باشند، مطالبات‌شان را از دولت وصول کنند.»

شهرداری فقط به بحث درآمدی این طرح توجه می‌کند

عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: «من فکر می‌کنم هم اعضای شورای شهر و هم شهردار تهران دنبال این بروند که چطور می‌توانند درآمدی کسب کنند که برای این سه موضوع مشکلی ایجاد نکنند. در خیابان سی‌تیر حرکت غلطی انجام شد که به زمان ما برمی‌گردد و آن زمان هم تذکر دادیم که خیابان را تنگ‌تر کردند و کلی هزینه کردند. اگر ماشین بخواهد رد شود مشکل ایجاد می‌شود، اگر این خیابان پیاده‌رو شده است جلوی عبور خودرو را بگیرید و ماشین تردد نکند. اگر مسیر ماشین است چرا دکه زده شده و استفاده تجاری می‌شود؟ همین اتفاق غلطی که در خیابان سی‌تیر در سمت میدان حسن‌آباد افتاده، اپیدمی می‌شود و کل شهر تهران را می‌گیرد. آن مسیر را کسی آسیب‌شناسی کرده که تبعات این اقدام چه بوده که همان را می‌خواهند به شکل دیگری در شهر پیاده کنند تا درآمد آنها افزایش یابد؟

وی اظهار داشت: تمام حرف ما این است که همه کارهایی که می‌خواهیم در شهر تهران در قالب شهرداری و شورای شهر انجام دهیم، باید آحاد مردم آسایش داشته باشند. این چه شهرداری‌ای است که به‌خاطر اینکه پولی دربیاوریم، این آسایش را به هم بزنیم؟ شهرداری تشکیل شده تا برای مردم آسایش و آرامش به وجود بیاورد، ایجاد اختلاف و ناراحتی نشود. مردم به‌راحتی بتوانند در شهر رفت‌وآمد داشته باشند. اگر شهرداری تشکیل شده این مشکلات را برای مردم ایجاد کند، لزوم وجودی آن چیست که بخواهد مردم را اذیت کند؟

عضو سابق شورای شهر تهران تاکید کرد: طرح غلط است و خیلی جاها مخصوصا در مناطق پرتراکم و شلوغ مساله دیگر فقط پیاده‌رو نیست و همین باعث می‌شود تردد در این مسیر زیاد شود و پارک خودرو زیاد شود چون پارکینگ تامین نشده است. پارک ماشین در معابر عامل بزرگ ترافیک است. اگر کسی می‌خواهد در پیاده‌رو چیزی بخورد باید ماشین خود را همان‌جا پارک کند، آیا پارکینگ برای اینها تعبیه شده است؟ بحث ترافیک و مشکلات دیگر در این حوزه وجود دارد. استدعا دارم فقط بحث درآمدی را بررسی نکنند، پیوست‌هایی را که برای این موضوع وجود دارد؛ پیوست اجتماعی برای اینکه مردم با هم دچار مشکل نشوند، پیوست ترافیکی، پیوست فرهنگی و هر موضوعی که برای این طرح ایجاد می‌شود اعضای شورای شهر و کارشناسان بررسی کنند و اگر صلاح مردم در این است انجام شود، نه اینکه صلاح شهرداری در نظر گرفته شود. بودجه که بسته شده و به شورای شهر داده شده است، در بودجه‌های سال قبل هم این مساله لحاظ نشده، چه اتفاقی در بودجه درآمدی برنامه پنج‌ساله سوم به وجود آمده است؟ چون خودشان تنظیم کردند. بگویید در این آیتم‌ها درآمد شهرداری کاهش داشته و مجبور هستیم شهرفروشی اینچنینی انجام دهیم و همان چیزهایی که ابتدا شعارهای تندی برای آن دادند، می‌خواهند خودشان اجرایی کنند. در بودجه همه این منابع درآمدی را کنار گذاشتند، بودجه خود را تعیین کردند اما حالا معلوم نیست چرا سروکله چنین منابع درآمدی پیدا شد.»

گزارش «فرهیختگان» در خصوص حواشی مربوط به لایحه حق بهره‌برداری از پیاده‌رو‌های شهر را از «اینجا» بخوانید.

 

اخبار مرتبط:

ایده‌های جدید درآمدزایی شهرداری به پیاده‌رو‌ها رسید
لایحه پیاده‌رو ‌ فروشی در تهران
 
 

مرتبط ها